Kako otvoriti kafić – detaljan vodič za otvaranje kafića
Otvaranje kafića je ulazak u svet ugositeljstva, koje donosi različite izazove, jedinstvenu dinamiku rada, kao i mnogobrojne anegdote. Takođe, u pitanju je otvaranje biznisa koji iziskuje dosta ulaganja, ali i inicijalnu ideju koja će izdvojiti vaš kafić od ostalih.
Kako otovoriti kafić i šta je sve potrebno za otvaranje kafića jesu pitanja na koja je potrebno dati podrobne odgovore, jer je ugostiteljskih objekata sve više, a samim tim je i konkurencija ono o čemu posebno treba voditi računa.
O brendiranju svog lokala, estetskom utisku, ponudi pića, ali i svim ostalim manje kreativnim, ali podjendnako važnim temama bavimo se u tekstu koji sledi.
Osmislite koncept svog kafića
Sve počinje od dobre ideje zar ne?
Svaki veliki izum nastao je nečijom idejom, nove grane privrede i poslovanja razvijale su se uz nečiju maštu i planiranje, pa ovaj model treba primeniti i na otvaranje kafića.
Počnite od toga kog tipa će biti lokal: da li je reč o kafeteriji, lokalu sa različitom ponudom pića, pivnici, lokalnom kafiću u koji će dolaziti ljudi iz komšiluka, kao i da li planirate da uvodite i večernji program.
Naravno, ne možete na sva pitanja o tome kako otvoriti kafić znati odmah, niti je koncept lokala nešto što ne možete nadograđivati vremenom, ali je osnovno da bar znate kako će to izgledati u prvim mesecima poslovanja.
Koncept kafića će diktirati sledeće stvari: njegov vizuelni identitet – dizajn enterijera, uniforme za konobare i ponudu pića. Svaki od ovih aspekata je podjednako bitan, jer je to ono što privlači goste da piće popiju baš kod vas.
Biznis plan za otvaranje kafića
Izreka “Planiraj da ti se bog smeje” ne važi kada je u pitanju otvaranje kafića, kao i ni bilo kog drugog biznisa. Štaviše, pametno planiranje i postavljanje temelja za različite ideje jeste ono što će doneti dobro i dugotrajno poslovanje. Svaki plan treba biti podložan promenama, ili nadograđivanju, ali osnova i okrivi treba da budu jasni.
Evo šta je potrebno za otvaranje kafića pretočeno u stavke biznis plana:
- analiza konkurencije
- planiranje finansija
- definisanje ciljne grupe (budućih gostiju)
- planiranje rasta i noviteta u poslovanju
Ovo su osnovne četiri stavke, ali svakako ne i jedine o kojima treba misliti – svaku od njih treba detaljno analizirati i razložiti. Kada se to uradi dobija se jasna slika od koje treba početi, a shodno daljem razvijanju biznisa i sam plan će se produbljivati.
Analiza konkurencije
Za sve od navedene četiri stavke važi isto: prvo treba osmisliti koncept, a evo i zašto.
Kada analizirate konkurenciju treba da znate kog tipa će biti lokal. Dakle, ukoliko želite da otvorite lokalni kafić, u kome će svaki komšija piti svoju prvu jutarnju kafu, treba da istražite kako izgledaju ostali ugositeljski objekti u kraju i da shodno tome ponudite dodatnu vrednost.
Dalje, ukoliko otvarate pivnicu treba da analizirate sve pivnice u gradu, ili delu grada u kome je otvarate. Obatite pažnju na ponudu piva, grickalica ili hrane, na muziku koja se pušta, kao i ostale detalje.
Ako, pak, otvarate studentski kafić, u blizini jednog ili više fakutleta, glavno je da obratite pažnju na cene u ostalim studentskim lokalima. Obogatite ponudu osmišljavanjem različitih akcija pića, koje će studentima biti prijemčive.
Ovakvu analizu primenite i za sve ostale tipove lokala.
Planiranje finansija za otvaranje kafića
Na pitanje kako otvoriti kafić, mnogi će odgovoriti: pomoću velikog novčanog ulaganja. Baš kao i za bilo koji drugi biznis, finansije jesu neophodan aspekt, ali daleko od toga da su jedino što vam je potrebno kako biste pokrenuli poslovanje kafića.
Ispred velike sume novca, nalazi se pametno investiranje istog. Dakle, odredite sumu koju možete u tom trenutku da izdvojite, a potom odlučite kako ćete taj novac da uložite. Za to je najbolje da se posavetujete sa ljudima koji već vode svoj ugostiteljski objekat, ili da zakažete finansijske konsultacije.
Prvih par meseci poslovanja ćete uglavnom “vraćati” ono što ste uložili, ali strpljivim i konzistentnim radom dolazi i zarada.
Definisanje ciljne grupe
Možda će vam u prvi mah delovati kao da ćete se na ovaj način ograničiti, međutim, definisanje ciljne grupe će vam zapravo pomoći da dođete do pravih ljudi.
Šta to zapravo znači?
Ukoliko otvarate kafeteriju – treba da privučete ljude koji piju kafu, obično ujutru ili na pauzi od posla, odnosno uz razgovor sa prijateljima. Upoznajte njihove navike i potrebe i na osnovu toga im pružite usluge koje će im odgovarati.
Isto važi i kada otvarate bar sa koktelima, ili kafić u kome će biti nargila. Jednostavno procenite ko su ljudi koji će vam doći i šta treba da im obezbedite: da li su to novi ukusi piva, atraktivni kokteli ili jutarnje novine uz kafu. Definisanje ciljne grupe je najbolji način da privučete baš onakvu klijentelu za kakvu ste i otvorili kafić.
Planiranje rasta i noviteta u poslovanju
Kako otvoriti kafić kakav ste zamislili ukoliko nemate kapacitete za sve svoje želje? Ostvarujte ih korak po korak i planirajte rast biznisa.
Dakle, ne morate sve svoje ideje pretočiti u delo čim otvorite kafić, neke stvari možete uvoditi kasnije i na taj način obogatiti ponudu svog lokala što će vam pomoći da zadržite stare goste i stalno dobijate nove.
U svetu ugostiteljstva promene su stalne, i svake godine pojavi se barem jedan kafić, restoran ili splav koji zaseni sve postojeće. Zato je potrebno “ostati u igri”, odnosno ostati atraktivan svojim gostima kvalitetnom ponudom koja se srazmerno godinama postojanja dodatno razvija.
Izgradite vizuelni identitet vašeg kafića
Kao neko ko izrađuje kvalitetne i atraktivne uniforme za različite oblasti poslovanja, želimo da vam skrenemo pažnju na to koliko je vizuelna prezentacija bitna. Kroz svaku od navedenih stavki o kojima je već bilo reči provlači se jedna važna stavka: kako će gosti percipirati vaš kafić.
U percepciju spada i ona vizuelna zato bi trebalo posebno da se pozabavite ovom stavkom.
Ukoliko ste vizuelac i detaljista ovaj deo posla će vam biti omiljeni, ukoliko nemate puno dodira sa estetikom, savetujemo da se obratite profesionalcima. Sjajne ideje upravo proizilaze iz sjajnog dizajna zato je važno da uredite stolove, stolice, zidove, šank, a nikako ne zaboravite i na toalet.
Vizuelni identitet vrlo lako može da postane “karta na koju igrati” ukoliko se posebno potrudite da sve bude potupuno autentično.
Uniforme za konobare
Svaki ugostiteljski objekat čine ljudi koji su u njemu zaposleni, a njihov izgled je direktno srazmeran tome kako će gosti percipirati vaš lokal. Tako da ukoliko vaši konobari nose skladne uniforme koje oslikavaju duh i estetiku vašeg lokala, odaće daleko profesionalniji utisak nego što bi to bili konobari koji nose svoju privatnu odeću.
Uniforme za konobare, kuvare i sve druge zaposlene u različitim ugostiteljskim objektima jesu naša specijalnost. Za vas izrađujemo uniforme od najkvalitetnih materijala, vrlo prijatne za nošenje i estetski prijemčive.
Uniforme na konobarima su neizostavan detalj svakog ugostiteljskog objekta koji ističe svoju okrenutost ka detaljima.
Lokacija objekata značajno utiče na poslovanje
Lokacija vašeg kafića je vrlo važan faktor o kome bi trebalo misliti. Prometne lokacije, posebno one blizu pešačkih zona, dovode veliki broj kako slučajnih prolaznika, tako i onih koji sa namerom svraćaju kod vas.
Dalje, velika je prednost da u blizini vašeg kafića postoji autobusko stajalište, parking (idealna varijanta je da kafić ima svoj parking), a važno je i da kafić bude dovoljno udaljen od konkurentnih lokala.
Lokacija obično diktira cenu zakupa lokala, pa tako treba da imate u glavi ovu računicu, kako biste znali da li finansijski možete da ispratite lokaciju koju ste odabrali.
Tehničke stavke za otvaranje kafića i troškovi na koje treba da mislite
Važan odgovor na pitanje šta je potrebno za otvaranje kafića jeste otvaranje svoje firme. Naime, potrebno je da registrujete svoju firmu odnosno ugostiteljski objekat čiji ćete biti vlasnik. Za ovu proceduru je najbolje odmah pronaći knjigovođu, s obzirom na to da će vam on svakako biti potreban za vođenje papira.
Dalje, potrebno je da pronađete lokal, zakupite ga na određeni vremenski period i obično da platite kaparu. Takođe, biće potrebno da obezbedite radnu dozvolu svog lokala, ali i da osigurate radno mesto i svu opremu.
Kada smo kod opreme, osnovno je da nabavite: stolove, stolice (fotelje ili drugi tip nameštaja za kafić), da opremite šank kompjuterom i sistemom za naplaćivanje, aparatom za kafu, blenderom, posuđem, čašama, šoljama, točilicom za pivo i slično, da opremite kupatilo. Detaljinu opremu planirajte u odnosu na budžet.
Kako otvoriti kafić čiji će posao brzo krenuti?
Potrebno je da kažemo da ne postoji tajni recept niti čarobni štapić koji će učiniti da vaš posao proceveta i da od prvog dana radi onako kako ste želeli, zato je važno da postavite realna očekivanja i da budete spremni na to da u početku možda nećete osetiti benefite svog novog posla.
Ipak, ono što vam može pomoći da privučete veći broj ljudi od samog početka jeste dobar marketing. To podrazumeva da svoj kafić reklamirate i pre nego što se otvori.
Šta je potrebno za otvaranje kafića za koji će se čuti? Reklamiranje koje će se desiti pre nego što se kafić otvori. Dakle, pre nego što se desi svečano otvaranje kafića, otvorite profile na društvenim mrežama, prevashodno na Instagramu gde ćete ljude polako ali sigurno upoznavati sa novim lokalom u gradu.
Predstavite fotografije nekog pića, delova enterijera ili drugih detalja koji izdvajaju baš vaš lokal. Možete ovaj deo posla prepustiti profesionalcu, a možete biti samo dovoljno konzistetni i kreativni te sami osmišljavati sadržaj za društvene mreže.
Umrežavanje sa kolegama iz iste branše
Govorili smo o pojmu konkurencije, ali treba istaći da nije uvek reč o nezdravoj konkurenciji i takmičenju čiji će kafić ili restoran da okupi veći broj ljudi, već je u pitanju ugledanje i učenje od iskusnijih u ovom biznisu.
Savetujemo vam da upoznate kolege ugostitelje, da se aktivirate na sajmovima i drugim okupljanjima iz vaše branše, te da budete u toku sa svim dešavanjima i novitetima iz sveta ugostiteljstva. Na ovaj način ne samo da ćete obezbediti svoje mesto u ovoj privrednoj grani, već ćete imati i podrušku kao i mesto za učenje od mnogih koji se vašim poslom bave godinama.
Budite strpljivi i pažljivi u radu sa ljudima
Rad sa ljudima često može da bude iscrpljujući, a to je upravo ono što vas čeka i čime bi trebalo da ovladate. Zato vam savetujemo da pažljivo birate svoje zaposlene, da sa njima od prvog dana kreirate profesionalan odnos i da postavite granice koje će obe strane poštovati.
Prilikom zapošljavanja možete se voditi ličnim instiktom, a nije zgoreg ni da pronađete nekoga po preporuci.
Najzad, savetujemo vam da budete strpljivi, jer je to jedna od najvažnijih stavki koja dolazi nakon pitanja kako otvoriti kafić. Jednom kada ga otvorite čeka vas mnogo odluka koje ćete donositi, usponi i padovi, veliki pazari i teški meseci, zbog čega je bitno da budete strpljivi i imate vere u ono što ste izgradili.
Pokretanje sopstvenog biznisa je svojevrsna hrabrost, te se nadamo da vam je ovaj tekst pomogao da bolje sagledate ono što vas čeka, a svaka dodatna edukacija će samo pomoći da zablistate u svom novom poslovanju, baš kao što će naše uniforme pomoći da zablistaju vaši zaposleni!